دسته‌هامقالات

قهوه برای لاغری

قهوه برای لاغری - هانی کافی

قهوه برای لاغری مفید است؟

یکی از روش‌هایی که می‌تواند به لاغری ما کمک کند استفاده از برخی نوشیدنی‌ها است. قهوه تلخ یکی از نوشیدنی‌های مناسب برای کسانی است که می‌خواهند لاغر شوند. البته قهوه را نباید به تنهایی استفاده کرد. بسیاری از ورزشکاران وقتی که به باشگاه می‌روند مربی به آن‌ها توصیه می‌کند از قهوه قبل از ورزش استفاده کنند. در کنار قهوه شاید نوشیدنی‌های بسیاری را شنیده باشید که می‌توانند برای لاغری مناسب باشند. اما در صورتی که به آن‌ها دسترسی ندارید می‌توانید از قهوه تلخ استفاده کنید.

فهرست مطالب

آیا می توان از قهوه برای لاغری استفاده کرد؟

در بسیاری از موقعیت‌های می‌بینیم و یا می‌شنویم که استفاده از قهوه می‌تواند برای لاغری مناسب باشد. البته قهوه برای لاغری یک مکمل محسوب می‌شود. در واقع موارد بسیاری را باید رعایت کرد. خوردن و یا استفاده از هر نوع قهوه‌ای برای لاغری نمی‌تواند ما را به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برساند. 

قهوه برای لاغری - هانی کافی

بنابراین باید در تلاش باشیم که حتما در کنار قهوه از رژیم‌های غذایی مناسب و ورزش استفاده کنیم. استفاده بیش از حد از قهوه باعث بروز مشکلات دیگر در بدن می‌شود. برای لاغری قهوه باید به صورت تلخ مصرف شود.
بنابراین اگر بخواهید درون قهوه شکر بریزید و یا از انواع کیک و شیرینی استفاده کنید، نه تنها لاغر نمی‌شوید بلکه امکان دارد چاق‌تر از گذشته هم بشوید. البته مصرف قهوه به تنهایی نمی‌تواند موجب کاهش وزن شود، اما انتخاب نوع قهوه که از افزایش سطح قند خون جلوگیری کند و به سبب محتوای کم کالری می‌تواند در کنترل وزن موثر باشد.
به همین دلیل، قهوه‌هایی با نظر پزشک متخصص به میزان مصرف روزانه و به منظور کاهش وزن به همراه تمرینات استقامتی و حمایت از رژیم غذایی مناسب هستند، که به مصرف نسکافه، آرابیکا، سیبیلیوم و… به عنوان جایگزین ‌های بهتر قهوه برای لاغری پرداخته می‌شود.

بهترین قهوه برای لاغری کدام ها هستند؟

در بین قهوه‌هایی که برای لاغری مناسب هستند، می‌توان به قهوه سبز اشاره کرد. قهوه سبز یا قهوه بدون فرآوری، از دانه‌های قهوه زرد که از درخت قهوه برداشت می‌شود، تهیه می‌شود و در مقابل قهوه سنتی که از دانه‌های قهوه فرآوری شده تهیه می‌شود، کمتر اسیدیته و بیشتر انرژی دارد که باعث می‌شود برای لاغری مناسب باشد. قهوه سبز، حاوی کلروژنیک اسید است که اثرات لاغری بر روی بدن را دارد. این ترکیب، سبب تنظیم قند خون و کاهش جذب چربی ها در بدن می‌شود.
در مطالعاتی که در مورد مصرف قهوه سبز انجام شده است، به دلیل داشتن فصل‌های خاص برای برداشت، کمیت و کیفیت فسفر خاصی دارد که می‌تواند باعث کاهش وزن شود. علاوه بر قهوه سبز، قهوه یکی از منابع مهم گیاهی برای کاهش وزن است. قهوه جذب کننده فوق العاده کلاژن است که باعث می‌شود چربی‌هایی که در بدن به طور همزمان تولید می‌شوند، سوخته شوند.
علاوه بر این، قهوه همچنین سبب افزایش متابولیسم بدن می‌شود که باعث کاهش وزن می‌شود. در نهایت، قهوه سبز یا قهوه عادی، به عنوان یک نوشیدنی قدرتمند، می‌تواند به شما کمک کند تا به سمت لاغری حرکت کنید. با این حال، مصرف مطلوب قهوه برای کاهش وزن، همیشه باید با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم همراه باشد. به همین دلیل، قبل از مصرف قهوه، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

چرا باید قهوه را برای لاغری انتخاب کنیم؟

قهوه سرشار از کافئین و آنتی اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول است که فواید بسیاری برای سلامتی از جمله کاهش التهاب دارد. بنابراین از قهوه برای کاهش وزن و جوانسازی پوست نیز استفاده می‌شود. قهوه هنگام کاهش وزن از یک طرف اشتها را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر بتوانید درست قبل از غذا یک فنجان قهوه بنوشید، اشتهای شما کاهش می‌یابد.
بسیاری از مردم، حتی کسانی که به طور منظم قهوه سیاه می‌نوشند، نمی‌دانند که این نوشیدنی یک کاتالیزور عالی برای کاهش وزن است. اگر به دلایل زیبایی و سلامتی می خواهید وزن کم کنید یا فقط احساس خوبی نسبت به بدن خود ندارید، باید بدانید که هیچ رازی برای کاهش وزن جز یک رژیم غذایی متعادل طولانی مدت وجود ندارد. علاوه بر این، باید از غذاها و نوشیدنی‌هایی استفاده کنید که به شما در رسیدن به هدفتان کمک می‌‍کند و قهوه سیاه یکی از آنهاست.

ویژگی‌های قهوه برای استفاده و کمک به لاغری چیست؟

قهوه سیاه حاوی اسید کلروژنیک است که به کاهش تولید گلوکز در بدن کمک می‌کند. این بدان معناست که اگر قهوه سیاه را بعد از غذا بنوشید، بدن گلوکز کمتر و سلول‌های چربی کمتری تولید می‌کند. بنابراین هم قبل و هم بعد از غذا می‌تواند بهترین زمان برای نوشیدن قهوه برای کاهش وزن باشد.
همچنین قهوه سیاه همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به کاهش وزن کمک می‌کند. از آنجایی که قهوه سیاه سرشار از کافئین است، به تحریک فعالیت متابولیک و افزایش سطح انرژی کمک می‌کند که گرسنگی را سرکوب می‌کند. قهوه سیاه یک نوشیدنی کم کالری است و فاقد چربی و کلسترول است.
این نکته نشان می‌دهد که اگر برای کاهش وزن هر روز قهوه بنوشید، چاق نمی‌‍شوید. بسیاری از مردم فقط چند دقیقه قبل از ورود به باشگاه قهوه می‌نوشند. زیرا می‌تواند متابولیسم را تا حد زیادی افزایش دهد و به شما این امکان را می‌‍دهد که از تمرین خود بهره بیشتری ببرید. از دیگر فواید قهوه برای کاهش وزن می‌توان به کاهش میزان آب در بدن اشاره کرد.

قهوه برای لاغری - هانی کافی

در اثر تکرر ادرار ناشی از مصرف قهوه، آب اضافی بدن کاهش می‌یابد که این امر به ویژه برای افراد بلغمی مفید است که احتباس مایعات یکی از علل چاقی آنها است. هنگام استفاده از قهوه سیاه برای کاهش وزن، مهم است که توجه داشته باشید که آن را بدون هیچ گونه افزودنی بنوشید. یعنی از شکر، خامه، شیر یا طعم دهنده‌های دیگر در قهوه کاهش وزن خود استفاده نکنید. در واقع، با استفاده از چنین افزودنی‌هایی، تمام مزایایی که در بالا به آنها اشاره شد بی‌اثر می‌شوند، زیرا نوشیدنی شما حاوی کالری، چربی و کلسترول می‌شود.

مزایای استفاده از قهوه برای لاغری چیست؟

هر نو غذا و یا نوشیدنی که امروزه بسیاری از ما استفاده می‌کنیم دارای ویژگی‌ها و مزیت‌‍هایی است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

افزایش متابولیسم بدن: مصرف قهوه باعث افزایش تولید ادرنالین و افزایش متابولیسم بدن می‌شود که باعث افزایش سوزاندن چربی‌های بدن و کاهش وزن می‌شود.

کاهش اشتها: مصرف قهوه باعث کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می‌شود، که به کاهش مصرف بیش از حد غذا و در نتیجه کاهش وزن کمک می‌کند.

بالا بردن انرژی و میزان تمرکز: مصرف قهوه باعث بالا بردن انرژی و افزایش سطح انرژی در بدن می‌شود که باعث افزایش عملکرد و تمرکز شما می‌شود.

افزایش قدرت و تحمل بدن: مصرف قهوه باعث افزایش قدرت و تحمل بدن در فعالیت‌های سخت می‌شود بنابراین باعث کاهش وزن و بهبود کارایی بدن می‌شود.

دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی: قهوه دارای آنتی‌اکسیدان‌های قویی است که باعث جلوگیری از تولید رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف قهوه می‌‍تواند مقاومت به انسولین و بیماری دیابت را کاهش دهد

افزایش حس سرشاری: مصرف قهوه باعث افزایش حس سرشاری به دلیل وجود کافئین و باعث بهبود حالت روحی شما می‌شود.

لاغری: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم قهوه تلخ برای لاغر کردن و سوزان چربی‌ها نامیده می‌شود.

طرز استفاده قهوه برای لاغری

هرچند قهوه در لاغر کردن موثر نیست، اما مصرف آن در کنار یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند کمک کننده باشد. برای استفاده بهینه از قهوه برای لاغری می‌توانید این نکات را رعایت کنید. در ابتدا طرز تهیه قهوه برای لاغری، قهوه‌ای است که شیر چرب با آن مخلوط شده است. قطعاً قابلیت کمک به لاغری را ندارد. برای لاغری بهتر است قهوه ساده و بدون افزودنی‌های قندی و چربی مصرف شود. مصرف قهوه قسمتی از رژیم غذایی شما باشد و نباید جایگزین وعده‌های غذایی هدفمند شود.
دو قاشق قهوه در روز می‌تواند مناسب باشد، اما بیشتر کمک نخواهد کرد. هر چند مصرف قهوه به دلیل ویژگی‌های خوبی که دارد از سوخت مناسبی برای بدن دارا است. اما ارزش غذایی آن ناچیز است و نباید به عنوان منبع اصلی سوخت در رژیم غذایی استفاده شود. برای بدست آوردن انرژی ماندگار از قهوه، می‌توانید آن را با چیزی سبک و قابل هضم همراه کنید، مانند نوتلا یا مربای تمشک. اما نباید کمیت آن را بیش از حد بیافزایید.

طرز تهیه قهوه تلخ برای لاغری

قهوه برای لاغری - هانی کافی

برای استفاده از قهوه‌های فوری و آماده نیازی نیست زمان زیادی را صرف آن کنید. در ابتدا باید به دنبال یک فنجان مناسب باشیم. در آن آب گرم ریخته و کمی قهوه به آن اضافه کنید. سپس آن را به خوبی هم بزنید. اما برای دم کردن قهوه باید کمی زمان بگذارید و استفاده از قهوه ساز ضروری است. برای تهیه قهوه برای لاغری می‌توانید از قهوه تلخ در دستگاه قهوه ساز استفاده کنید. برای دم کردن نیاز دارید که حتما از آب تصفیه و تمیز استفاده کنید.
قاشق غذا خوری و فیلتر کاغذی و قهوه آسیاب شده و آسیاب قهوه برای درست کردن آن ضروری است. در اولین قدم باید آب تصفیه شده را اماده کنید. قوری دستگاه باید برداشته شود و مقداری آب تصفیه شده را درون آن بریزید. سپس قوری را در جایگاه خود قرار دهید. قهوه‌های آسیاب شده را دوباره آسیاب کنید و آن را درون قهوه ساز بریزید. قهوه‌‍ها نباید خیلی درشت باشند.

سپس فیلتر کاغذی را باید بردارید و آن را درون قیفی دستگاه قرار دهید. به ازای هر 180 میلی لیتر آب بهتر است که 2 قاشق غذاخوری قهوه را در آن بریزید. درب بالایی دستگاه باید بسته شود و دکمه آن برای روشن کردن زده شود تا فرایند تهیه قهوه آغاز گردد. برای درست کردن قهوه می‌توانید بین 5 الی 20 دقیقه به آن زمان دهید. زمانی که آب دستگاه به اتمام برسد یعنی قهوه آماده شده است. این قهوه برای لاغری مناسب شما خواهد بود.

اسپرسو قهوه برای لاغری

یکی از قهوه‌هایی که برای لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد، قهوه اسپرسو است. این قهوه بسیار تلخ و تیره است. برای اینکه بتوان این قهوه را تهیه کرد نیاز است که از دانه‌های قهوه از آب داغ عبور می‌کند. این قهوه دارای کالری بسیار کمی است. هر 30 گرم 3 کالری دارد. استفاده از اسپرسو دارای کافئین است که می‌تواند قبل از ورزش برای تحریک سیستم عصبی مرکزی و بهبود عملکرد ورزشی بسیار مناسب باشد.
بنابراین می‌تواند به افراد کمک کند تا بتوانند راحت کالری بسوزانند. استفاده از اسپرسو باعث می‌شود که اشتها بسیار کاهش پیدا کند. بنابراین کالری مصرفی در وعده‌های غذایی و کل کالری مصرفی روزانه در آن کاهش پیدا می‌کند. کافئین باعث افزایش تولید گرما در بدن و افزایش کالری سوزی می‌‍شود.

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری چه زمانی است؟

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه برای کاهش وزن قبل از غذا یا قبل از ورزش است. قهوه برای کاهش وزن به ویژه قبل از ورزش و باشگاه بسیار توصیه می‌شود. زیرا متابولیسم بدن را بسیار افزایش می‌دهد. اما نباید در خوردن آن زیاده روی کرد. زیرا می‌تواند باعث ناراحتی معده شود. در حالت کلی قهوه نمی‌تواند به تنهایی به لاغری کمک کند، اگر همراه با یک رژیم غذایی سالم و تمرین منظم برای ورزش باشد، ممکن است کمک کند. با این حال، بهترین زمان برای خوردن قهوه برای لاغری صبح است زیرا ممکن است کمک کند تا انرژی و انگیزه شما در ابتدای روز بیشتر شود و برای انجام تمرین با انگیزه بیشتری شروع کنید.
همچنین، بهتر است پس از نوشیدن قهوه، برای حفظ انرژی اضافی به دلیل مصرف قهوه، یک وعده صبحانه سالم و پرمیوه مصرف کنید. یک نکته مهم این است که پرکردن آن با شیر و شیرین کننده‌ها به منظور افزایش طعم، ممکن است در بلند مدت بر اثر مصرف قهوه، اَثرات منفی را به دنبال داشته باشد، بنابراین مصرف قهوه با شیر کمتر و بدون شیرین کننده برای شما سالم‌تر است.

چقدر در روز می توانیم قهوه استفاده کنیم؟

برنامه رژیم غذایی قهوه مستلزم نوشیدن حداقل 3 فنجان (720 میلی لیتر) قهوه بوداده در روز است. طبق تحقیقات، نوع قهوه مصرفی و طرز تهیه آن نیز در تاثیراتی که بر بدن می‌گذارد بسیار مهم است. به همین دلیل است که باید از دانه‌های قهوه اصل و بو داده استفاده کنید که در کارخانه پودر شده و با آب، دم کرده‌اند. قهوه‌ها در انواع مختلفی ارائه می‌شوند.
اما از 50 تا 400 میلی گرم در هر فنجان امکان دارد که مورد استفاده قرار گیرد. هر فنجان که دارای 240 میلی لیتر قهوه است، 100 میلی گرم از آن دارای کافئین است. افرادی که بزرگسال هستند می‌توانند 400 میلی گرم کافئین که تقریبا 4 فنجان است استفاده کنند. در واقع برای آن‌ها بی‌خطر است. البته اگر به قصد لاغری استفاده می‌شود، برای کاهش وزن نباید شکر یا خامه را به قهوه خود اضافه کنید.
از آنجایی که قهوه تلخ است و برخی افراد نمی‌توانند آن را به تنهایی مصرف کنند و از طرفی عسل برای کاهش وزن بسیار توصیه می‌شود، می‌توانید قهوه خود را با یک قاشق چای خوری عسل میل کنید. برای کاهش وزن قابل توجه هنگام نوشیدن قهوه، باید رژیم غذایی مغذی و کم کالری داشته باشید و مصرف کربوهیدرات‌های مضر و قندهای مصنوعی را تا حد امکان به حداقل برسانید. به طوری که کالری دریافتی شما از 1500 کالری بیشتر نشود.

خواص قهوه تلخ در چیست؟

قهوه تلخ درست مثل هر نوع دیگر قهوه دارای خواص و مضرات است. این موارد با توجه به میزان مصرف، شدت تأثیر، شرایط شخصی، بیماری‌ها، پزشکی و… متفاوت است. اما می‌توان به برخی خصوصیاتی که در مصرف قهوه، به خصوص قهوه تلخ دارد، اشاره کرد:

  • افزایش انرژی و کاهش خواب آلودگی
  • بهبود تمرکز و کارآیی مغز
  • تقویت حافظه و کاهش بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر
  • کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی
  • کاهش احتمال بروز چندین نوع سرطان از جمله سرطان کبد
  • بهبود عملکرد مثانه و کاهش ادرارزدایی ناخواسته
  • افزایش تولید صفرا و افزایش دفع سموم از بدن

اما مصرف بیش از حد قهوه تلخ، می‌تواند باعث افزایش فشار خون، اختلالات گوارشی، اضطراب، خستگی، افسردگی و سایر مشکلات روانی شود. بنابراین مصرف با توجه به توصیه پزشکان باید صورت گیرد.

قهوه برای لاغری - هانی کافی

کلام پایانی

چاقی و اضافه وزن گریبان بسیاری از ما را گرفته است. به صورتی که می‌دانیم برای لاغر کردن نیازمند روش‌هایی هستیم که بتوانیم راحت‌تر به نتیجه برسیم. استفاده از برخی ورزش‌ها و یا رژیم غذایی در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند. قهوه برای لاغری یکی از بهترین نوشیدنی‌ها محسوب می‌‍شود. استفاده از قهوه به صورت یک روز درمیان و یا هر روز بر اساس میزان کالری که می‌خواهید بسوزانید اهمیت دارد. در تلاش باشید که برای لاغری علاوه بر فعالیت نیاز دارید که در ساعات خاصی از روز به نوشیدن قهوه تلخ بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *