دسته‌هامقالات

قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو-hanicoffee

قهوه اسپرسو چیست؟

در این مقاله قصد داریم راجع به قهوه اسپرسو مطالبی را عنوان کنیم. اگر بخواهیم دقیق و اصولی بگوییم، اسپرسو روشی برای تهیه قهوه است نه یک نوع قهوه. در واقع قهوه اسپرسو، نوع غلیظ قهوه به حساب می‌آید که در ابتدای قرن بیستم میلادی، نام آن بر سر زبان‌ها افتاد.
ابتدا در شهر میلان ایتالیا بود که قهوه اسپرسو اختراع شد. همان طور که بیان کردیم، ویژگی بارز قهوه اسپرسو غلظت زیاد آن نسبت به قهوه عادی است. به منظور تهیه قهوه اسپرسو می‌توان از هر نوع دانه قهوه و با هر نوع برشتگی استفاده کرد ولی باید دقت کنید که اگر از دانه‌های قهوه ویژه که کیفیت بالایی دارند برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده کنید، قهوه اسپرسوی تهیه شده بهتر خواهد بود.

فهرست مطالب

کرمای قهوه اسپرسو چیست؟

کرمای قهوه، یک لایه کف مانند قهوه ای است که عطر و بوی بسیار خوبی دارد و رنگ آن هم برنزه و یا همان قهوه ای متمایل به طلایی می‌باشد. کرمای قهوه در بالای شات اسپرسو قرار می‌گیرد. دلیل تشکیل قهوه اسپرسو، ترکیب حباب‌های هوا و دی اکسیدکربن با روغن‌های محلول در قهوه آسیاب شده است.

قهوه اسپرسو-hanicoffee

گذشته قهوه اسپرسو تا امروز

در سال ۱۸۸۴ میلادی بود که یک فرد به نام آنجلو موریوندو موفق به اختراع دستگاهی شد که توان کنترل جداگانه بخار و آب را داشت. دستگاه اختراع شده، نمی‌توانست در کافه‌ها و بارها مورد استفاده قرار گیرد. چرا که سرعت عمل مناسبی نداشت. کم تر از ۲۰ سال بعد در شهر میلان ایتالیا، فردی به نام لوئیجی بتزارا توانست کیفیت دستگاه را بهتر کند. 

در سال ۱۹۰۵ میلادی هم یک فرد دیگر به نام پاونی، اقدام به خریداری امتیاز دستگاه کرد و یک کمپانی با نام دستگاه اختراع نمود و توانست در این کمپانی هر روز یک عدد از این دستگاه را تولید کند. پس از همین سالها بود که نام قهوه اسپرسو کم کم در کشور ایتالیا و در برخی از کشورهای دنیا پخش شد، ولی از دهه ۸۰ میلادی بود که این نوع قهوه، محبوبیت جهانی پیدا کرد و به عنوان مثال، کشور آمریکا به عنوان مهد جدیدی برای مصرف قهوه اسپرسو معرفی شد.

در کشور آمریکا مغازه‌هایی که به فروش قهوه اسپرسو می‌پرداختند از طعم دهنده‌های متنوعی مانند شیر و خامه و مواد تند در کنار قهوه اسپرسو استفاده می‌کردند. کم‌کم در کشور آمریکا دستگاه تولید قهوه اسپرسو به خانه‌های مردم هم راه پیدا کرد و مصرف این نوع قهوه کاملاً عمومی شد. 

در کشور ایران هم قهوه فرانسه و قهوه ترک سابقه زیادی داشتند و برای سال‌ها در بین مردم ایران مورد استفاده قرار می‌گرفتند ولی با ورود قهوه اسپرسو به کشور ایران، این نوع قهوه، گوی سبقت را از دو نوع رقیب خود ربود و به پرفروش‌ترین قهوه موجود در کشور ایران تبدیل شد. امروزه در کشور ایران هم دستگاه‌های قهوه سازی که توانایی تولید قهوه اسپرسو را دارند به منزل مردم راه پیدا کرده اند و این نوع قهوه، در کشور ایران عمومیت کامل پیدا کرده است. 

به بیان بهتر، دستگاه‌های قهوه‌ اسپرسو ساز به پرفروش ترین دستگاه‌های قهوه ساز موجود در ایران تبدیل شده اند. 

 

بهترین قهوه اسپرسو مال کدام کشور است؟

قهوه اسپرسوی لذیذ باید دارای یک سری ویژگی‌ها باشد. در واقع مردم سرتاسر دنیا در مورد یک سری از ویژگی‌های قهوه اسپرسو با یکدیگر، هم نظر هستند. قهوه اسپرسوی خوب باید غلظت مناسبی داشته باشد و کاملا صاف باشد. 

همچنین قهوه اسپرسوی خوب، نوعی قهوه است که شیرینی مناسبی دارد. از سوی دیگر، قهوه اسپرسو باید به نحوی باشد که دیگر الزامی به استفاده از شیر یا خامه نباشد. روست خوب قهوه اسپرسو هم در کیفیت نهایی آن کاملا موثر است. در سرتاسر جهان چند روست مختلف از قهوه ارگانیک اسپرسو وجود دارد.

قهوه اسپرسو-hanicoffee

انواع روست‌ها عبارت هستند از برشته متوسط، برشته تیره و کباب روشن. تفاوتی که در برشته کردن قهوه اسپرسو وجود دارد باعث می‌شود که انواع این قهوه از هم متفاوت باشند. قهوه اسپرسوی ایتالیایی، ویژگی کباب‌های سبک تر را نشان می‌دهد و قهوه اسپرسوی آمریکایی، ویژگی کباب‌های تیره تر را نشان می‌دهد. 

قهوه اسپرسو ایتالیایی و قهوه اسپرسوی آمریکایی، مطرح ترین قهوه‌های اسپرسو در سرتاسر دنیا هستند.

کشور ایتالیا که مهد قهوه اسپرسو به حساب می‌آید و قهوه اسپرسو از این کشور به دنیا معرفی شده است. ولی کشور آمریکا هم در امر تولید قهوه اسپرسو بسیار موفق بوده است. 

حال می‌خواهیم بررسی کنیم و ببینیم بهترین قهوه اسپرسو مال کدام کشور است. باید به این نکته دقت کنیم که اسپرسو یک سبک قهوه است و نوع متفاوتی از دانه قهوه نمی باشد. 

در واقع سبک تهیه و آماده سازی قهوه اسپرسو با قهوه‌های عادی متفاوت می‌باشد. برای تهیه قهوه اسپرسو باید حتماً از دستگاه اسپرسو ساز استفاده کرد. اگر کیفیت دستگاه اسپرسو ساز پایین باشد، قهوه اسپرسویی که تولید و تهیه می‌شود، قطعاً کیفیت پایینی خواهد داشت. بنابراین می‌توانیم بیان کنیم که قهوه اسپرسویی خوب است که هم ماده اولیه آن مناسب باشد و هم از دستگاه اسپرسو ساز مناسبی برای تولید آن استفاده شده باشد.

دستگاه‌های اسپرسو ساز دو کشور آمریکا و ایتالیا هم بسیار باکیفیت هستند، بنابراین این دو کشور در زمینه تولید قهوه اسپرسو در دنیا سرآمد هستند. 

کالری قهوه اسپرسو

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که میزان کالری موجود در قهوه اسپرسو چقدر است. امروزه چاقی به یک مشکل بسیار رایج در سرتاسر دنیا تبدیل شده است. افراد چاق دوست دارند هر چه زودتر، کاهش وزن پیدا کنند ولی کاهش وزن، تنها وقتی ممکن است که میزان کالری روزانه دریافتی فرد کاهش پیدا کند. یکی از رژیم‌هایی که افراد چاق می‌گیرند، مصرف قهوه اسپرسو است. بنابراین میزان کالری دریافتی بدن با مصرف یک فنجان قهوه اسپرسو، اهمیت بسیار زیادی دارد. 

انواع مختلف قهوه اسپرسو دارای میزان کالری‌های مختلفی هستند. ولی در کل، کالری موجود در یک فنجان قهوه اسپرسو بسیار ناچیز است. چیزی که کالری زیادی دارد شکر یا خامه ای است که به این قهوه اسپرسو اضافه می‌شود. اگر قصد کاهش وزن را دارید نباید از این مواد در کنار قهوه اسپرسو استفاده کنید. 

البته یک مقدار عجیب است که یک نوشیدنی انرژی زا، کالری بسیار کمی داشته باشد. دلیل انرژی زیاد موجود در قهوه اسپرسو، کافئین موجود در آن است. در واقع دانه‌های قهوه برای تولید و رشد در طبیعت به انرژی زیادی احتیاج ندارند، بنابراین کالری زیادی در فنجان‌های قهوه اسپرسو وجود نخواهد داشت.

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که میزان کالری موجود در قهوه اسپرسو چقدر است. امروزه چاقی به یک مشکل بسیار رایج در سرتاسر دنیا تبدیل شده است. افراد چاق دوست دارند هر چه زودتر، کاهش وزن پیدا کنند ولی کاهش وزن، تنها وقتی ممکن است که میزان کالری روزانه دریافتی فرد کاهش پیدا کند. 

یکی از رژیم‌هایی که افراد چاق می‌گیرند، مصرف قهوه اسپرسو است. بنابراین میزان کالری دریافتی بدن با مصرف یک فنجان قهوه اسپرسو، اهمیت بسیار زیادی دارد. 

انواع مختلف قهوه اسپرسو دارای میزان کالری‌های مختلفی هستند. ولی در کل، کالری موجود در یک فنجان قهوه اسپرسو بسیار ناچیز است. چیزی که کالری زیادی دارد شکر یا خامه ای است که به این قهوه اسپرسو اضافه می‌شود. اگر قصد کاهش وزن را دارید نباید از این مواد در کنار قهوه اسپرسو استفاده کنید. 

قهوه اسپرسو-hanicoffee

البته یک مقدار عجیب است که یک نوشیدنی انرژی زا، کالری بسیار کمی داشته باشد. دلیل انرژی زیاد موجود در قهوه اسپرسو، کافئین موجود در آن است. در واقع دانه‌های قهوه برای تولید و رشد در طبیعت به انرژی زیادی احتیاج ندارند، بنابراین کالری زیادی در فنجان‌های قهوه اسپرسو وجود نخواهد داشت.

کالری قهوه اسپرسو

در بین انواع نوشیدنی‌های رایج در کشور ایران و حتی در دنیا، قهوه و خصوصا قهوه اسپرسو دارای بیشترین میزان کافئین است. البته میزان کافئین موجود در انواع قهوه اسپرسو با همدیگر متفاوت است. کافئین، یک ماده محرک است که قلب و ماهیچه‌های بدن و سیستم عصبی بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
در صورتی که بخواهیم قهوه اسپرسو را از لحاظ مقدار کافئین موجود در آن با انوع دیگر قهوه مثلا قهوه فرانسه مورد مقایسه قرار دهیم، باید بگوییم که قهوه اسپرسو، کافئین بیشتری از قهوه فرانسه دارد. در صورتی که در تهیه قهوه اسپرسو از قهوه روبوستا هم استفاده شود، مقدار کافئین موجود در قهوه اسپرسوی تولید شده خیلی بیشتر از قبل هم خواهد بود.

آشنایی با انواع قهوه اسپرسو

تنوع انواع قهوه اسپرسو یا به عبارتی دیگر روش‌های تهیه آن بسیار زیاد می‌باشد. روشهای تهیه اسپرسو به دو دسته اصلی تهیه اسپرسو با موکاپات و تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز تقسیم می‌شوند. در صورتی که دستگاه اسپرسو ساز ندارید امکان تهیه اسپرسو با موکاپات برای شما فراهم است.
اسپرسو پایه تعداد زیادی از نوشیدنی‌های کافی شاپی می‌باشد. به عنوان مثال، در صورتی که قهوه اسپرسو با آب داغ ترکیب شود، قهوه آمریکانو به دست می‌آید و در صورتی که با شیر، بستنی، خامه و… ترکیب شود هم قهوه‌های دیگری که دارای نام‌های دیگری هستند، تولید خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *